طرحی برای طبقهبندی قصههای مربوط به «مرگ خارقالعاده» (در متون عرفانی منثور تا پایان قرن ششم هجری)
نویسنده
چکیده مقاله:
یکی از انواع قصههای کرامت، قصههای مربوط به مرگ است. مرگ اولیا نیز مانند سایر بخشهای زندگی آنها، در هالهای از امور خارقالعاده قرار دارد. از آنجا که تاکنون کوشش جدّی در زمینة طبقهبندی این قصّهها انجام نشده است، در این تحقیق طرحی نسبتاً جامع و دقیق برای این منظور ارائه میشود. در تحقیق حاضر بیش از بیست و هشت گونه از مرگهای خارقالعاده طبقهبندی شده است. برای هرگونه از قصهها اطلاعاتی جامع در مورد پیرنگ، صاحبان کرامت و صاحبان واقعه، ترکیبها، نکتهها و منابع آنها، بطور منظم و مرتب ارائه میشود و به این ترتیب حجمی عظیم از اطلاعات بآسانی در دسترس قرار میگیرد. برای طبقهبندی قصهها از روش آرنه ـ تامپسون استفاده شده و دادههای تحقیق، از سیزده متن منثور عرفانی، تا پایان قرن ششم، فراهم آمده است.
منابع مشابه
طرحی برای طبقه بندی قصه های مربوط به «مرگ خارق العاده» (در متون عرفانی منثور تا پایان قرن ششم هجری)
یکی از انواع قصههای کرامت، قصههای مربوط به مرگ است. مرگ اولیا نیز مانند سایر بخشهای زندگی آنها، در هالهای از امور خارقالعاده قرار دارد. از آنجا که تاکنون کوشش جدّی در زمینه طبقهبندی این قصّهها انجام نشده است، در این تحقیق طرحی نسبتاً جامع و دقیق برای این منظور ارائه میشود. در تحقیق حاضر بیش از بیست و هشت گونه از مرگهای خارقالعاده طبقهبندی شده است. برای هرگونه از قصهها اطلاعاتی جامع د...
متن کاملطرحی برای طبقه بندی قصه های مربوط به(اخبار از غیب) در متون عرفانی منثور تا قرن هفتم
قصه های کرامت،بخشی از میراث فرهنگی است که می تواند دستمایه پژوهش های گوناگون جامعه شناسی،روان شناختی،ادبی،تربیتی،تاریخی و مانند آنها قرار بگیرد.تاکنون کوششی جدی در زمینه طبقه بندی این قصه ها انجام نشده است.این تحقیق بر آن است که طرحی نسبتا جامع ودقیق برای این منظور تهیه کند.در یک طبقه بندی کلان می توان کرامت ها را به سه طبقه بزرگ اخبار از غیب ،اشراف برضمایر و تصرف در طبیعت تقسیم کرد.هر کدام از ...
متن کاملطرحی برای طبقه بندی قصه های مربوط به(اخبار از غیب) در متون عرفانی منثور تا قرن هفتم
قصه های کرامت،بخشی از میراث فرهنگی است که می تواند دستمایه پژوهش های گوناگون جامعه شناسی،روان شناختی،ادبی،تربیتی،تاریخی و مانند آنها قرار بگیرد.تاکنون کوششی جدی در زمینه طبقه بندی این قصه ها انجام نشده است.این تحقیق بر آن است که طرحی نسبتا جامع ودقیق برای این منظور تهیه کند.در یک طبقه بندی کلان می توان کرامت ها را به سه طبقه بزرگ اخبار از غیب ،اشراف برضمایر و تصرف در طبیعت تقسیم کرد.هر کدام از ...
متن کاملمخاطبشناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری
پرسش اصلی مقاله، چنان که از عنوان آن هم بر میآید، مخاطب شناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری است. برای یافتن پاسخ، ابتدا آثار منثوری را که از اشعار سنایی استفاده کرده بودند، شناسایی کردیم. پس از استخراج ابیات و مطابقت آنها با آثار سنایی، منابع مذکور بر اساس موضوع در هشت گروه طبقهبندی شدند: آثار تاریخی، عرفانی، تفسیری، زندگینامهای، اخلاقی، فنی ـ ادبی، روایی ـ داستانی و ترسّلی. سپس ب...
متن کاملنقش قرائت و استماع قرآن در سیر و سلوک (در متون عرفانی زبان فارسی تا پایان قرن ششم هجری)
عرفا همواره به قرآن به عنوان سرچشمة اصیل و ناب عرفان اسلامی توجه داشتهاند و بنای تمام مراحل و منازل سلوک را بر آن استوار کردهاند. علی رغم وضوح این موضوع که بنیاد زندگی، تفکّر و سیر استکمالی عرفا بر قرآن استوار است؛ اما برای تبیین نحوۀ نگرش عرفا به قرآن لازم است که دیدگاهها و اقوال عرفا در باب قرآن بدقت بررسی و تحلیل شود. یکی از نکات مهم در متون عرفانی، توجه ویژۀ عرفا به تمثیل و استشهاد به آی...
متن کاملعالم اَلَست در متون منثور عرفانی تا قرن هفتم
پیمان ازلی الست که در عالم ذرّ به همه فرزندان آدم ارائه شده، از گذشتههای دور حتّی قبل از اسلام مورد توجه متفکران بوده است. بعد از اسلام، مفسران، محدّثان، فلاسفه و عرفا و... به آن پرداختهاند. عرفا عالم الست را مبتنی بر مشرب عرفانی خود بررسی کرده و بر اساس دریافت خود از این واقعه سخنها گفتهاند. در این نوشته عالم الست و مباحث مربوط به آن در متون منثور کهن عرفانی بررسی شده است و بر اساس کتب مذکور ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 6
صفحات 79- 109
تاریخ انتشار 2008-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023